Wandelroutes

De IJzeren Kaap

Wandelroute over de visserijhistorie van Oosterend

De wandelroute duikt in de historie van Oosterend als vissersdorp. Door middel van informatiepanelen in de hal van de Peperhof, op het plein voor de Peperhof en op de route beleef je de historie van de visserij in breed verband, van oestervisserij tot en met de wiervisserij.

Deze wandelroute wordt aangeboden in samenwerking met Agrarische Natuur en Landschapsvereniging de Lieuw.

Tijdsduur: 5 km

oosterend-texel

Wandelroute ‘De kunstroute’

Oosterend kent een breed scala aan kunst en kunstnijverheid. Deze kunstroute voert langs een dozijn ateliers in het dorp en de omgeving. Op de eerste zondag van elke maand houden de gezamenlijke kunstenaars open huis. Dan zijn vrijwel alle ateliers te bezoeken en vertellen de kunstenaars over hun werk. In de Peperhof is een regelmatig wisselende expositie van plaatselijk talent te bezichtigen.

Leitjes Oosterend

Wandelroute ‘Leitjesroute’

Aan de hand van genummerde leistenen bordjes vindt de wandelaar zijn weg door het dorp. De route begint en eindigt voor de supermarkt aan de Kerkstraat.

Startpunt: Supermarkt (Kerkstraat)

Peperstraat 1906

Wandelroute ‘Historische route’

Achter elke gevel in het dorp schuilt een verhaal. Deze historische route wil een klein deel hiervan voor het voetlicht brengen. Onderweg leert u over de geschiedenis van het dorp en zijn bewoners. Bij veel van de besproken winkels en woningen vertelt een bordje in de tuin of aan de gevel een uitgebreider verhaal.

Opgave: Folder met informatie over de route is af te halen in de Peperhof.

Wilt u historisch Oosterend verkennen onder leiding van een gids? Neem dan contact met ons op. Er zijn geen extra kosten verbonden aan een rondleiding met gids. Een vrije gift wordt op prijs gesteld.

Heemtuin Oosterend

Wandelroute ‘Heemtuin Oosterend’

In 1999 begon de stichting Heemtuin Oosterend samen met de dorpscommissie, IJsclub Oost en de RK Caritas Texel, met de aanleg van de Heemtuin Oosterend.